Sådan skriver du gode svar, der vinder opgaver

Det svar du sender på en opgave er noget af det vigtigste for kunden, når der skal vælges en virksomhed til opgaven. Det er derfor vigtigt, at du svarer konkret om opgaven, er behagelig og viser forståelse for, hvad opgaven går ud på. Her forklarer vi dig, hvordan du giver gode svar på opgaver!

Sådan skriver du gode svar, der vinder opgaver
Startguide

Sådan reagerer du på opgaver

Hvis du vil vinde opgaver på 3byggetilbud Match, skal du svare på de opgaver, der bliver slået op.


En vigtig huskeregel er, at det første indtryk, du giver kunden, i høj grad vil afgøre, om du vinder opgaven eller ej.


Når du svarer på en opgave på 3byggetilbud Match, modtager kunden en e-mail med besked om, at din virksomhed har svaret på opgaven.


Det bør du tænke over, når du svarer på en opgave:


1. Svar konkret på opgaven

Det er ikke nok at sige, at du kan klare opgaven. Læs opgavesbeskrivelsen grundigt, inden du svarer, og sæt dig ind i, hvad kunden spørger om.


Ved at vise interesse for opgaven viser du, at du har forstået, hvad kunden efterspørger. Besvar altid spørgsmål, som kunden har stillet i dit svar. Har du et prisforslag, bør du også angive, hvad det omfatter.


2. Svar hurtigt

Ved at være hurtig til at reagere på opgaver øger du dine chancer for at få de opgaver, du ønsker. Derudover bør du svare så hurtigt du kan, når du har en dialog med kunden.

3. Få en opdateret profilside

De kunder, du sender svar til, klikker ofte på din profilside. Det er derfor vigtigt, at du gør et godt indtryk med en opdateret og god profilside. Virksomheder med gode profilsider vinder i gennemsnit flere opgaver.

4. Fortæl hvad din virksomhed er god til

Skriv to til tre sætninger om den erfaring, din virksomhed har med den type opgave, som du svarer på. Undersøgelser viser, at kunder hos 3byggetilbud Match er optaget af sikkerhed, kvalitet og punktlighed.


5. Fortæl, hvornår du er ledig

Angiv hvornår du kan komme til besigtigelse, og eventuelt også, hvornår du kan udføre arbejdet. Hvis du har muligheden, så kom gerne med et par muligheder, som kunden kan vælge imellem.

6. Tilpas dine svar

Det er vigtigt at svare på det kunden spørger om. Lad være med at sende det samme svar til alle relevante opgaver. Hvis du bruger en skabelon fra dine standardsvar, bør du også tilpasse svaret.

7. Vedhæft kontaktoplysninger

Sørg for at medtage dine eller din virksomheds kontaktoplysninger, så det er nemt for kunden at kontakte dig.


8. Vent med fast pris

Det kan virke useriøst hvis du giver en fast pris som det første. Ofte kan du først give en fast pris, nårr du har været på besøg og ved præcis, hvad opgaven går ud på. Vær derfor påpasselig med at sende en pris til kunden inden alle detaljer er på plads.

9. Begynd og afslut dit svar på en behagelig måde

Start svaret med en behagelig hilsen, for eksempel et "Hej". Afslut gerne dit svar med "Med venlig hilsen", efterfulgt af dit navn.


Eksempel på svar:

Husk at lave dine egne justeringer, og brug gerne teksten herunder til inspiration!


Hej Jeannette,

Jeg henviser til din opgave på 3byggetilbud Match om at etablere ny belægning. Det vil vi hos XXXXX gerne at hjælpe dig med!


Vi vil gerne høre mere om opgaven, hvornår vil du gerne have den udført? Vi kommer gerne forbi til en uforpligtende besigtigelse - hvornår passer det bedst for dig?

Jeg vil også gerne informere dig om, at vi dokumenterer alt, hvad vi gør, for din sikkerhed.

Ser frem til at høre fra dig for yderligere aftaler.

Med venlig hilsen

Anders Andersen

Mester hos XXXXX







Det kan du medtage i dit svar

Du kan også spørge, om der er indkøbt de nødvendige materialer og udstyr til at udføre opgaven, hvis det ikke fremgår tydeligt af opgavebeskrivelsen. Et godt tip er også at vedhæfte tidligere referencer fra lignende arbejde, især hvis du ikke har modtaget evalueringer endnu.



Følg op på kunden og vis interesse

Hvis kunden ikke har svaret dig inden for 1-2 dage, kan det være en god idé at sende endnu en behagelig besked til kunden og spørge, om han eller hun har haft tid til at overveje dit svar.

Det giver kunden et positivt indtryk af dig og din virksomhed, og det viser, at du er interesseret.

Publiceret 09. nov. 2023, 12:17

Opdateret 21. maj 2024, 13:53