Sådan laver du et godt tilbud
Tilbuddet er det sidste trin, inden kunden afgør om det er netop din virksomhed, de vælger til opgaven. Et tilbud kan derfor være udslagsgivende for om virksomheden bliver valg. Vi giver dig her de bedste råd til at skrive et godt og præcist tilbud, der gør det nemmere at vinde opgaver på 3byggetilbud Match.
Et godt tilbud starter med tydelig afstemning
Før du afgiver et tilbud, er det altafgørende at forventningsafstemme med kunden, hvad renoveringen skal omfatte og hvordan projektet skal forløbe. Ingen byggeprojekter er ens, og omfanget af opgaver varierer. Derfor er en god dialog fra starten afgørende. Kunder kan have en urealistisk forventning til deres renovering. Derfor er det din opgave som fagperson at formidle, hvad der er muligt og realistisk for deres renovering, samt hvordan opgaven løses bedst. Ofte kan det være en fordel at præsentere flere mulige løsninger, så kunden får valgmuligheder. En åben dialog om alternativerne bidrager samtidig til et godt samarbejde.
Sådan sikrer du god afstemning
- Tag ud for at besigtige opgaven.
- Tal med kunden om forventninger til projektets gennemførelse og tidsramme.
- Forklar, hvorfor du anbefaler specifikke løsninger.
- Gennemgå alternative løsningsforslag, så kunden kan træffe et informeret valg.
- Aftal, hvem der leverer materialerne, dig eller kunden, og rådgiv om de bedste valg.
- Fastlæg næste skridt, så kunden ved, hvornår de kan forvente at høre fra dig igen.
Hvad skal et godt tilbud indeholde?
Et tilbud kan udformes på mange måder, men der er nogle grundlæggende oplysninger, som altid bør være med. Disse sikrer, at kunden får en klar forståelse af projektets omfang og betingelser. Desuden skal tilbuddet være detaljeret og overskueligt. Det viser, at du har brugt tid og gennemtænkt det tilbud du giver kunden.
1. Information om din virksomhed
Tilbuddet skal indeholde korrekte oplysninger om din virksomhed, så kunden har de nødvendige detaljer.
Tilbuddet bør inkludere:
- Firmanavn
- CVR-nummer
- Adresse
- Telefonnummer
- Kontaktperson
- Eventuelt: Hjemmeside og betalingsoplysninger
2. Information om kunden
Inkluder oplysninger om bygherren. Tilbuddet danner grundlag for en eventuel kontrakt, så det skal være klart, hvem aftalen indgås med.
Inkluder disse kundeinformationer
- Fulde navn
- Adresse
- Telefonnummer
- Eventuelt: Kunde- eller sagsnummer
3. Beskrivelse af opgaven
Det er vigtigt at beskrive opgaven nøje i tilbuddet, så kunden kan få et klart overblik over, hvad der skal udføres. Herved undgår man også at der opstår misforståelser dig og kunden imellem. Lav beskrivelse så detaljeret som muligt, og uddyb, hvem der leverer materialer, hvornår projektet skal opstartes, og hvornår det skal afsluttes. Jo mere præcis du er i din beskrivelse, desto færre misforståelser opstår under byggeprocessen.
Dette bør du inkludere for at sikre en god beskrivelse:
- Detaljeret arbejdsbeskrivelse: Skriv evt. hvad der skal laves i hvert rum, hvis der er tale om en større renovering.
- Prisoversigt: Lav en oversigt over priser for hver kategori, fx tømrer-, VVS-, - og murerarbejde.
- Materialeliste: Angiv, hvem der leverer materialerne, samt hvor og hvornår leveringen finder sted.
- Leverandører og underleverandører: Oplys om eventuelle involverede parter.
- Samlet pris: Angiv totalprisen både med og uden moms.
- Timepris: Inkluder timetakster for eventuelt ekstraarbejde.
- Betalingsplan: Beskriv betalingsvilkårene og tidsrammen.
- Tilbudsgyldighed: Angiv, hvor længe tilbuddet er gældende.
- Muligheder og forbehold: Beskriv eventuelle tilvalgsmuligheder og forbehold.
4. Prisen
Det er vigtigt, at der i tilbuddet fremgår en pris både inklusive og eksklusive moms. Når du inkluderer moms, kan privatkunden se den endelige pris, og I undgår herved misforståelser omkring den.
5. Opstartsdato og tidsfrist
Et godt tilbud skal indeholde en forventet startdato for projektet. Derudover er det vigtigt at angive en frist for, hvornår tilbuddet udløber. Fristen sikrer, at der er tid nok til afklaring, så projektet kan starte til den foreslåede dato. Det er almindeligt at sætte en frist på enten 14 eller 30 dage.
Husk at følge op på tilbuddene
Det er altid en god ide at følge op på de tilbud man sender. Mange mister potentielle opgaver, fordi kunden ikke modtager tilbuddet, eller fordi det ikke bliver fulgt op. Sørg derfor for at følge op efter et par dage for at sikre, at det er nået frem. Hvis du bliver forsinket med at sende tilbuddet, er det vigtigt at informere kunden om forsinkelsen. Dette viser, at din virksomhed er professionel og serviceminded – og stadig gerne vil udføre opgaven.
Publiceret 21. nov. 2024, 10:05
Opdateret 25. nov. 2024, 14:46